یک تولیدکننده محتوا خوب باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
تولیدکننده محتوا خوب میتواند یک بیزنس را نجات دهد. محتوا یکی از مهمترین بخشهایی از کار یک برند و بیزنس است. روز به روز نیز بر اهمیت و تاثیر آن افزوده میشود. با توجه به این امر، افراد زیادی رو به حرفه تولید محتوا میآوردهاند؛ اما سوال این است که آیا همه این افراد تخصص کافی برای انجام این کار را دارند؟ متأسفانه افراد زیادی هستند که فکر میکنند تولید کردن محتوا به معنای کپی محتوا از سایتهای معتبر و تغییر فعل و فاعل آن است.
این حرفه آنقدر گسترده است که نمیتوان برای آن نسخه یکسانی پیچید. حتی میتوان به اندازه همه افرادی که در این زمینه موفق هستند، راهی برای تولید محتوایی باکیفیت برشمرد. یک تولیدکننده محتوا خوب ویژگیهایی دارد که او را از بقیه جدا میکند. در این مطلب به بررسی ویژگیهای تولیدکننده محتوا خوب و حرفهای میپردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.
خلاقیت همیشه حرف اول را میزند
یک تولیدکننده محتوا خوب در درجه اول فردی خلاق است. اگر خلاقیت وجود نداشته باشد، نمیتوان محتوایی یونیک و منحصر به فرد تولید کرد. افرادی که خلاق هستند به خوبی میدانند که چگونه با تغییری کوچک میتوانند یک محتوا را از این رو به آن رو کنند.
در نتیجه، محتوا باید به گونهای تولید شود که رقبا و دیگران آن را الگوی خود قرار دهند. خلاق بودن مرز میان یک تولیدکننده محتوا باتجربه را با فردی که صرفاً کپیکننده است، مشخص میکند. رایان هالیدی (Ryan Holiday) در این باره میگوید: “یک قطعه زمانی ارزشمند است که مردم در 300 سال دیگر هم آن را ارزشمند بدانند”. تنها خلاقیت میتواند یک محتوا را این گونه ارزشمند کند.
یک روانشناس خوب و بادقت
تولیدکننده محتوا خوب مانند یک روانشناس زبردست است. او به خوبی مخاطبین را زیر نظر میگیرد. رفتار آنان را بررسی میکند. کامنتها و نظرات آنان را میخواند. او به خوبی میتواند خواسته مخاطب را درک کند. تولیدکننده محتوا موفق میداند که مخاطب چقدر مهم است و باید برای وقت و انرژی او احترام قائل شود. علاوه بر این، چنین فردی چند قدم آینده را هم با تحلیل رفتارها و واکنشهای مخاطبین میتواند پیشبینی کند.
وی خود را جای مخاطب میگذارد و محتوا را با دید او مینگرد. سپس سعی میکند با توجه به شناخت عمیقی که به مرور زمان از مخاطب به دست آورده است، آن چه را تولید کند که این گروه مهم به دنبال آن هستند. رفتارشناسیِ دقیقِ تولیدکننده محتوا متخصص، منجر به ارائه محتوایی منحصر به فرد میشود. علاوه بر این، مخاطب را دوباره به سمت برند برمیگرداند. هدف اصلی یک برند موفق هم همین است، نگهداشتن مخاطبانش و رجوع بارها و بارهای آنان به سمت برند! باید بدانید که شناخت مخاطب کار سادهای نیست و زمان زیادی میطلبد تا بتوان آنان را به درستی درک کرد.
دستکم نگرفتن رقبا
حتی بزرگترین برندها هم نباید رقبای خود را دستکم بگیرند. به همین دلیل باید همیشه رقبا را تحلیل و بررسی کرد. یک تولیدکننده محتوا خوب علاوه بر این که مخاطب را در مرکز توجه قرار میدهد، رفتار رقبا را هم تحلیل و بررسی میکند. همیشه رقبا موجب عقب ماندن برند نخواهند شد. گاهی ایدهها و خلاقیت آنان نیز میتواند به موفقتر شدن برند شما کمک کنند.
تولیدکننده محتوا، در حالی که نظرات، تجربیات و… مخاطبان را بررسی میکند، واکنش رقبا را هم موردتوجه قرار میدهد. به خوبی مقالات، پژوهشها و… آنان را میخواند و میبیند. اگر توجه به رقیب نباشد، نمیتوان خلاقیت به خرج داد. باید دید که دیگران چه کار میکنند تا بتوانیم آن چیزی که ما را از آنان جدا میکند، پیدا کنیم.
پژوهشگری دقیق و تیزبین
یکی دیگر از ویژگیهای تولیدکننده محتوا خوب اهل تحقیق بودن است. اگر او بخواهد درباره موضوعی بنویسد، منابع معتبر را پیدا میکند. چندین منبع را مطالعه میکند تا بتواند تمامی جوانب را در نظر بگیرد و محتوایی کامل تهیه کند. هر چه تحقیق و پژوهش بیشتر باشد، خلاقیت فرد نیز افزایش پیدا میکند؛ زیرا در حین پژوهش با تفکرات و شیوههای دیگر آشنا میشویم. این گونه میتوانیم راه منحصر به فرد خود را پیدا کنیم.
به روز بودن
به روز بودن یکی دیگر از ویژگیهای تولیدکننده محتوا خوب است. زمانی که در فرد علاقه به یادگیری وجود داشته باشد، میزان تحقیق کردن هم بیشتر میشود. این گونه فرد باید به دنبال منابع معتبری برود که نکات جدید و به روزی را به اشتراک میگذارند. در نتیجه آن نیز میزان یادگیری هم بالا میرود.
فردی که در زمینهای کار میکند، باید مدام اطلاعات خود را در آن حیطه به روز کند. سرعت گسترش دانش در دنیای مدرن افزایش پیدا کرده است و اطلاعات روز به روز تغییر پیدا میکنند. در نتیجه، ممکن است در هر موقعیتی، نکته جدیدی کشف شود. اگر دانش فردی که محتوا تولید میکند قدیمی شده باشد، نمیتواند پا به پای تغییرات اینترنت حرکت کند. اینترنت و سیستم جستجوی آن نیز یکی از ابزارهای اصلی حرفه تولید محتوا هستند.
داشتن برنامهریزی و سیاست کاری
برنامهریزی دیگر ویژگی مهمی است که در این حرفه بسیار اهمیت دارد. یک تولیدکننده محتوا خوب میداند که تا چند روز آینده چه برنامهای دارد. داشتن تقویمی برای تهیه محتوا، یکی از مهمترین عناصری است که صاحبان یک برند باید به آن توجه کنند. بدون تقویم نمیتوان مطالب را با زمانبندی درست منتشر کرد.
علاوه بر این، همان مطالبِ باکیفیت و بدون زمانبندی هم به دلیل نبود یک برنامهریزی دقیق، بینتیجه خواهند یود. اگر کار به صورت تیمی انجام میشود، همه افراد باید بدانند که چه کسی در حال انجام چه محتوایی است. برنامههای آینده چیست؟ این گونه همگی قدم به قدم پیش خواهند رفت. در صورت بروز اشتباه، آن را جبران خواهند کرد. علاوه بر این، میتوان استراتژی محتوا بعدی و تقویم آن را به تدریج برنامهریزی کرد.
انتقادپذیر و علاقهمند به تغییر و پیشرفت
شنیدن و پذیرش انتقاد موجب پیشرفت میشود. یک تولیدکننده محتوا خوب و حرفهای به خوبی انتقادات دیگران را میشنود. او سعی میکند اشتباهات خود را بپذیرد و آنان را به تدریج رفع کند. با توجه به این که تولید محتوا بخشی از یک کار بزرگ گروهی است، همه افراد به هم مرتبط هستند. در نتیجه، پیشرفت یک فرد میتواند یک تیم را بالا بکشد! فردی که حرفهای باشد، به خوبی میداند چگونه از فیدبکها و نظرات دیگران استفاده کند.
سخن پایانی
در این مطلب به بررسی ویژگیهای یک تولیدکننده محتوا خوب پرداختیم. روز به روز بر اهمیت حرفه تولید محتوا افزوده میشود؛ زیرا در دنیای مدرن تکنولوژی و اینترنت حرف اول را میزنند. مخاطبان یک برند نیز وقت زیادی را در اینترنت میگذرانند. یک تولیدکننده محتوا حرفهای میتواند کاری کند که مخاطبان برند بخشی از زمانی را که در اینترنت میگذرانند، برای مطالعه و دیدن محتوای او بگذارند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.