استراتژی محتوا

استراتژی محتوا چیست و چه راه‌هایی برای تدوین آن وجود دارد؟

امروزه برای پیشرفت و رشد بیشتر در یک زمینه تجاری، لازم است حتما یک اکانت یا سایت فعال در اینترنت داشته باشید تا بتوانید با کمک آن به معرفی محصولات و ارائه اخبار جدید بپردازید. اگر برای کسب و کار خود یک صفحه اجتماعی یا وب‌سایت ایجاد کرده باشید، احتمالا هر روز دغدغه موضوع را دارید و سوالاتی مانند “در مورد چه موضوعی بنویسیم؟”، “آیا این موضوع با زمینه کاری من هم‌خوانی دارد؟”، “آیا مطلب امروز هم‌راستا با هدف برند من است؟” را از خود می‌پرسید. برای رسیدن به پاسخ این سوالات باید با مفهومی به نام استراتژی محتوا آشنا شوید.

هر برندی برای بازاریابی محتوا محور خود یک هدف مشخص دارد، برخی به دنبال فروش بیشتر محصولات هستند و برخی تمایل دارند برندشان توسط افراد بیشتری شناخته شود. در هر صورت هدف نهایی رشد و پیشرفت یک مجموعه بر پایه محتوا و رعایت اصول سئو است. نوشتن استراتژی محتوا به شما کمک خواهد کرد موفقیت بازاریابی محتوای خود را تضمین نمایید.

از جمله مهم‌ترین مزایای تدوین استراتژی محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشرفت کسب و کار
  • بهینه‌سازی سئو سایت
  • تولید محتوای مفید و کاربردی در راستای هدف برند
  • تضمین موفقیت بازاریابی محتوا
  • جلب رضایت بازدیدکنندگان سایت یا شبکه اجتماعی
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  • برندسازی

چه راه‌هایی برای تدوین استراتژی محتوا وجود دارد؟

برای تدوین استراتژی محتوا باید چند مرحله را پشت سر گذارید. در ابتدا هدف برند و نیازهای مخاطبان را شناسایی کنید و سپس با تکیه بر این دو، استراتژی خود را تعیین کنید. در ادامه به بیان مراحلی خواهیم پرداخت که می‌توانید برای نوشتن استراتژی محتوای برند خود از آن‌ها کمک بگیرید.

۱. هدف خود را مشخص کنید. اولین قدمی که در راستای تدوین استراتژی محتوا باید به آن توجه شود، تعیین هدف شرکت است. برای رسیدن به جواب صحیح باید از خود بپرسید در نهایت قصد دارید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ فروش بیشتر، بازدید کننده بیشتر یا برند سازی. با تشخیص هدف کسب و کار می‌توانید مسیر کلی محتوا را مشخص کرده و در همان راستا گام بردارید. به طور مثال اگر هدف شما از وبلاگ نویسی تنها جذب مخاطب بیشتر برای بخش‌های خبری است، باید استراتژی متفاوت با کسب و کاری داشته باشید که هدف‌شان فروش بیشتر محصولات است.

۲. جامعه هدف خود را بشناسید. برای موفقیت هر کمپین تبلیغاتی و بازاریابی باید جامعه هدف تعیین شود. برای رسیدن به درک صحیحی از این موضوع، باید به این فکر کنید که قصد دارید با محتوای خود چه افرادی را تحت تاثیر قرار دهید. اگر هدف کسب و کار قشر خاصی است، سبک نوشتن محتواها با تکیه بر علایق همان جامعه هدف پیش خواهد رفت.

۳. نیاز مخاطبان را شناسایی کنید. پس از تعیین جامعه هدف، به سراغ نیازهای مخاطبان بروید، برای این کار می‌توانید از همکاران خود در بخش‌های فروش و پشتیبانی کمک بگیرید. با پرس و جو از بخش های مختلف شرکت، متوجه خواهید شد مخاطبان شما بیشتر با چه مشکلاتی مواجه شده و چه محتوایی برای آنان کاربردی تر خواهد بود. اگر معمولا سوالاتی برای ثبت نام، خرید یا دریافت خدمات دارند، می‌توانید اولین محتواهای خود را بر پایه همین سوالات پیش برید تا یک راهنمای جامع در اختیار مخاطب قرار گیرد.

۴. نقطه قوت کسب و کار خود را پیدا نمایید. مرحله چهارم ممکن است کمی چالش برانگیز باشد اما با بررسی خواسته‌های مخاطبان و هدف کسب و کار، متوجه خواهید شد که شما چه فرقی با رقبای خود دارید. با شناسایی این تفاوت، نقطه قوت برند مشخص خواهد شد و با تکیه بر آن استراتژی محتوایی خود را پیش می‌برید.

۵. موضوعات محتوایی مهم و متمایز خود را لیست کنید. با پی بردن به نقاط قوت برند و بررسی مخاطبان می‌توانید لیستی از موضوعات محتوایی مفید تهیه کنید. در این لیست باید محتواهایی درج شود که با صرف وقت بر روی آن‌ها، می‌توانید جاممه هدف مورد نظر خود را تحت تاثیر قرار داده و از رقبا پیشی گیرید. با کپی‌برداری از سایت‌های مشابه و پیش بردن راه آن‌ها، پیشرفت زیادی تجربه نخواهید کرد و بهتر است راه منحصربه‌فرد خود را داشته باشید. هم‌چنین تحقیق روی موضوعاتی که رقبای شما روی آن‌ها کار نکرده‌اند، می‌تواند مفید باشد. شاید یک کلمه کلیدی پربازدید، توسط سایر سایت‌ها نادیده گرفته شده باشد و شما با صرف وقت روی آن بتوانید مخاطبان زیادی را به سمت سایت خود هدایت نمایید.

۶. کلمات کلیدی مهم برای سئو سایت خود را شناسایی کنید. برای شناسائی کلمات کلیدی باید عباراتی را پیدا کنید که کاربر آن‌ها را در موتورهای جستجو سرچ کرده و به دنبال جواب آن است. ابزارهای مختلفی مانند Alexa و Keyword Planner وجود دارند که به شما در شناسایی این کلمات کمک خواهند کرد. با تعیین کلمات کلیدی پر ورودی و صرف وقت روی آن‌ها، می‌توانید جایگاه خود را در موتورهای جستجو بهبود بخشید. اغلب کاربران پس از سرچ یک عبارت تنها روی نتایج صفحه اول گوگل کلیک می‌کنند و پس از رسیدن به پاسخ درخواست خود، مرورگر را ترک می‌کنند. با توجه به این نکته حضور در صفحه اول نتایج گوگل می‌تواند منجر به رشد کسب و کار گردد و این امر محقق نخواهد شد مگر با تحقیق کلمات کلیدی و سئوی صحیح آن‌ها.

۷. بر اساس اطلاعات بدست آمده، تقویم محتوایی را مشخص کنید. با توجه به کلمات کلیدی مرحله قبل، یک تقویم محتوایی برای بازه زمانی مورد نظر خود مشخص کنید تا محتوا بر اساس همان تقویم نوشته شود. در حین تدوین تقویم محتوایی، معیارهای اندازه گیری نهایی خود را نیز تعیین نمایید.

۸. با برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده، تولید محتوا را آغاز کنید. پس از طی کردن تمامی هفت مرحله بالا، نوبت به پیاده‌سازی تقویم محتوایی و نوشتن مطالب کاربردی می‌رسد. مطالبی که در بلاگ یا شبکه های اجتماعی خود استفاده می‌کنید، باید منحصربفرد باشند. منحصربه‌فرد بودن یک مقاله بدین معناست که قسمت‌هایی از آن نباید از سایت‌های دیگر کپی شوند زیرا کپی امتیاز منفی محسوب خواهد شد و علاوه بر آن، برای اعتبار برند هم مناسب نخواهد بود که مطالب خود را از سایت‌های دیگر کپی نماید. هنگام نوشتن محتوا، نیاز مخاطب را در نظر داشته باشید و سعی کنید در مقاله خود تمام سوالات احتمالی را پاسخ دهید تا مطلبی کامل و دقیق در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید. هر چه متن نوشته شده توسط شما کامل‌تر باشد، کاربر مدت زمان بیشتری در سایت شما باقی خواهد ماند و این امر برای سئوی سایت بسیار مفید خواهد بود.

نتیجه نهایی استراتژی را بررسی کنید. برای اینکه متوجه شوید استراتژی محتوایی شما با موفقیت همراه بوده است، باید هر چند وقت یک‌بار محتوای نوشته شده و جایگاه آن‌ها در موتورهای جستجو را بررسی نمایید. ابزارهای متنوعی برای بررسی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند اطلاعات زیادی کسب کنید. با بررسی عمکلرد می‌توان تشخیص داد چه بخش‌هایی از کار مشکل داشته و چه بخش‌هایی منجر به رشد بیشتر کسب و کار گشته است.

همانطور که اشاره شد با تدوین استراتژی محتوایی، خود را از سایر رقبا متمایز خواهید ساخت و پس از گذشت یک دوره استفاده از استراتژی محتوا، می‌توانید در کلمات کلیدی مورد نظر خود بدرخشید. با استفاده از تقویم محتوایی، دیگر لازم نیست هر روز نگران پیدا کردن موضوع مقاله باشید زیرا تمامی موضوعات از قبل و بسته به نیاز جامعه هدف شما نوشته شده‌اند. در هنگام تولید محتوا باید به کیفیت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید و محتوایی تولید کنید که برای مخاطب جذاب و قابل فهم باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *