خبرنامه چیست و چرا باید هر چه زودتر به فکر نگارش و تهیه آن باشیم؟
امروزه در دنیای تولید محتوا، تقریبا به همه فرم و شکلی کارهای باکیفیت و مختلفی تهیه و منتشر میشود. از محتوای کلاسیک متنی گرفته تا پادکست، انواع ویدیو، کمیک بوک و غیره. اما هنوز یک فرم محتوا وجود دارد که حداقل در کشور ما کمتر به آن توجه شده و آن فرم چیزی نیست جز خبرنامه. در ادامه این مطلب همراه با ماشید تا چیستی خبرنامه را به شما توضیح دهیم و بگوییم که چرا باید هر چه زودتر به فکر نگارش و تهیه آن باشید.
خبرنامه چیست؟
بیشترین مفهومی که تحت عنوان خبرنامه میان همه کسبوکار و مخاطبها جا افتاده، دریافت لیستی از محصولات و تخفیفهای جدید و شاید در کنار آن، ارائه یک بهروز رسانی از اوضاع و شرایط یک کسبوکار است؛ یا مشاهده و با خبر شدن از جدیدترین مطالب و اخبار یک رسانه و مجموعه. اما خبرنامه فقط به همین محتواها خلاصه نمیشود، بلکه میتواند مجموعهای از تمامی اینها باشد به علاوه محتواهایی خواندنی، ارزشمند و ماندگار؛ محتوایی که مخاطب شما آن را جای دیگری پیدا نمیکند.
برای مثال، ما در تیم آنویس خبرنامههایمان برای برخی از مجموعهها شامل گزیده اخبار، حقایق یا فکتها، یک مطلب ویژه یا به اصطلاح Feature، ضربالمثل یا نقلقول و باقی موارد میشود. از طرفی خبرنامههایی نیز خوانده یا کار کردهایم که متمرکز روی ماجراها و بهروز رسانیهای یک کسبوکار بودهاند، متمرکز روی مصاحبه با افراد مهم و تاثیرگذار یک صنعت بودهاند یا تمرکز اصلی کل یک خبرنامه معطوف به یک موضوع بهخصوص بوده است.
پس به این ترتیب، فرم محتوایی خبرنامه محدود به یک بخش خاص محتوایی نیست. درست است که عنوان این نوع محتوا «خبرنامه» است، ولی در این قالب و فرمت میتوان محتواهای متنوع بسیاری خلق کرد؛ زیرا کاربر هر دفعه از انتشار خبرنامه شما مطلع میشود و میآید تا از جدیدترینها مطلع شود. چه بهتر و جذابتر خواهد بود که در این فرمت به غیر از چیزی که صرفا از یک خبرنامه عادی انتظار میرود (آخرین اخبار، اتفاقات و بهروز رسانیها) به مخاطب خود محتوایی ارائه دهید تا بتوانید شناخت عمیقتری از مجموعه شما، محصولات و خدماتتان پیدا کند.
خبرنامه ها را از چه طریقی میتوان خواند و منتشر کرد؟
حالت سنتی انتشار خبرنامهها، از طریق پست و نامهرسانی بوده و سپس بهوسیله ایمیل منتشر میشده. امروزه با توسعه هر چه بیشتر اینترنت و شبکههای اجتماعی، پلتفرمهای بیشتری برای انتشار هر فرمی از محتوا فراهم شده که انتشار خبرنامه در آنها نیز از این قائله مستثنی نیست. خبرنامهها را میتوان در هر وبسایت و بلاگی به شکل یک مطلب/مقاله و در قالب یک فایل PDF دانلود بارگذاری و منتشر کرد. انتشار آنها همچنین در شبکههای اجتماعی مثل لینکدین و حتی اینستاگرام نیز ممکن است.
موضوعی که درباره خبرنامهها وجود دارد، ماندگاری بیشتر آنها و دیده شدنشان توسط کاربرانی است که به مجموعه و کسبوکار شما اهمیت بیشتری میدهند. جدای از امکان جذب مخاطب جدید، مخاطبهای وفادار شما هستند که بهره بیشتری از خبرنامهها میبرند. در واقع، تهیه و انتشار خبرنامهها راهی است برای تبدیل مخاطب/مشتریهای جدید به مخاطبهای وفادار شما.
تهیه و انتشار خبرنامه چه فایدهای برای کسبوکارها دارد؟
یکی از فواید و مزایای تهیه و انتشار این فرم محتوا را در پاراگراف قبلی توضیح دادیم، یعنی: جذب مخاطب جدید و تبدیل کردنشان به مخاطب وفادار؛ همچنین ارائه محتوایی که جامعه هدفاش مخاطبهای وفادار شما هستند. به غیر از این مورد، یکی دیگر از مزایای کار کردن خبرنامه تقویت سئوی محتوا و بهطور کلی وبگاه شماست. تولید و انتشار خبرنامه بهطور منظم و مداوم باعث افزایش قدرت سئوی شبکههای اجتماعی و وبسایت شما میشود. شاید بپرسید منظورمان دقیقا از تقویت سئویی چیست؟ موتورهای جستجو مثل گوگل اخیر با ارائه آپدیتهای جدیدشان به جنس و روش تولید محتوای شما نیز اهمیت میدهند و هر چه شما در فرمهای بیشتری تولید محتوا داشته باشید و تنوع و خوانایی محتوایتان بیشتر و بهتر باشد، رتبه بهتری میان رقبا کسب خواهید کرد.
مورد بعدی در فهرست مزایای تهیه خبرنامه، فراهم کردن فرصتی برای شناخت عمیقتر و بهتر مخاطبتان با کسبوکارتان است. شما بهطور مستقیم یا غیرمستقیم، بسته به محتوای خبرنامهتان، میتواند باعث رشد بهتر برندتان میان کاربرهای خود بشوید و آنها را بهتر از همیشه با محصولات و خدمات خود آشنا کنید.
در نهایت
دیگر فکر میکنیم الان بشود به سوال «خبرنامه چیست؟» پاسخ بدهیم. همانطور که ناماش برمیآید، خبرنامه، فرصتی است برای ارائه جدیدترینها و بهترینهای کسبوکارتان به مخاطبها و مشتریها. چه از این فرصت به درستی و تمام و کمال استفاده کنید یا نه، در نهایت نتیجه چیزی جز نتایج مثبت و رشد برای مجموعه شما نیست.
ما در تیم آنویس در حوزه نگارش خبرنامه و ویژهنامه در قالب متن و PDF نیز فعالیت میکنیم که میتوانید از طریق این لینک نمونه کارهایمان را مشاهده کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.