تقویم محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیاری از کسب و کارها به خوبی از مزایای داشتن تقویم محتوا برای پیشرفت شرکت خود مطلع هستند. مدیریت محتوا گاهی اوقات می‌تواند یک کار دلهره‌آور باشد، به خصوص وقتی صحبت از تیم‌ها و سازمان‌های بزرگ شود. استراتژی و برنامه‌ریزی کلیدی برای موفقیت یک کسب و کار حیاتی بوده و یک تقویم محتوا راهی عالی برای انجام این امر است. آیا شما به دنبال راهی برای سازماندهی مقالات خود هستید؟ این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد، با ما همراه باشید.

تقویم محتوا چیست؟

تقویم محتوا ابزاری است که به برنامه‌ریزی و سازماندهی محتوای آینده شما کمک کرده و به اشکال مختلف وجود دارد. به عنوان مثال محتوای رسانه‌های اجتماعی برای برنامه‌ریزی محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی شرکت بوده و از سوی دیگر، این تقویم بلاگ، برنامه‌ریزی زمانی برای انتشار مقالات سایت، ویدیوها و اینفوگرافیک‌ها را مشخص می‌کند. تقویم محتوا تضمین می‌کند که تلاش‌های بازاریابی شما نتیجه بخش باشند.

برای با موفقیت اجرا شدن این سند همیشه مطمئن شوید که همه اعضای تیم شما می‌توانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. یک تقویم محتوا می‌تواند در یک شیت Google باشد زیرا به افراد زیادی اجازه می‌دهد به آن دسترسی داشته و در صورت نیاز آن را به روز کنند. این سند این امکان را فراهم می‌کنند تا کارمندان همه کمپین ها را مشاهده کرده و برنامه‌ها و اقدامات لازم را برای موفقیت بازاریابی انجام دهند.

چگونه یک تقویم محتوایی ایجاد کنیم؟

ممکن است زمانی که صحبت از ایجاد یک تقویم محتوا می‌شود، در ذهن شما کمی پیچیده به‌نظر رسد اما در واقع ایجاد این برنامه کار سختی نیست. به طور کلی مراحلی وجود دارد که باید هنگام ایجاد این تقویم دنبال کنید:

مرحله 1: استراتژی محتوای خود را مرور کنید.

آنچه در تقویم محتوایی شرکت شما ذکر می‌شود، کاملاً به استراتژی بازاریابی محتوا بستگی دارد؛ استراتژی که برای تولید مداوم محتوای با کیفیت بالا برای تبدیل بازدید‌کنندگان سایت به مشتری طراحی شده است. داشتن یک طرح کلی و درک راه‌های رسیدن به هدف، موثرترین روش برای پر کردن و حفظ تقویم است.

مرحله 2: اطلاعات مورد نیاز برای محتوا را مشخص کنید.

بسیاری از ابزارها می‌توانند به شما در ایجاد تقویم محتوا کمک کنند اما در ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه اطلاعاتی قرار است در تقویم جای گیرد. معمولا فقط دو فیلد برای این تقویم لازم است: عنوان و تاریخ سررسید؛ سایر جزئیات شامل پلتفرم، متن، تصاویر، پیوند به مقالات دیگر و انتشار یک پست در جزئیات آن ذکر می‌شود. البته شما بسته به نظر خود می‌توانید فیلدهای اضافی مختلفی را اضافه کنید که نشان‌دهنده اطلاعات گسترده‌ای بوده که برای کارمندان شما مفید هستند. روی اطلاعاتی تمرکز کنید که شما و سایر اعضای تیم برای تولید محتوا بیشتر به آن نیاز دارید.

مرحله 3: محتوای مورد نظر خود را در تاریخ‌های مختلف تقویم قرار دهید.

گام بعدی این است که تقویم خود را با پست‌های برنامه‌ریزی شده پر کرده و مطمئن شوید که با استراتژی شما هماهنگ است. بهتر است بهترین مشاور سئو را استخدام کنید تا با تسلط بر نکات مختلف سئو، محتواهای مفید را شناسایی کرده و در بهترین بازه زمانی در تقویم قرار دهد.

تقویم محتوا

مزایای تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوا ابزاری ضروری برای هر کسی است که در زمینه تولید محتوا فعالیت می‌کند. این تقویم برای سازماندهی اهداف بازاریابی محتوا از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به شما کمک می‌کند:

  • کارهای خود را به‌طور مناسب برنامه ریزی کنید. با یک برنامه واضح و ثبت شده، می‌توانید کارهایی را که قبلا انجام شده را پیگیری کنید. علاوه بر آن به شما کمک می‌کند تا نظارت بیشتری روی کارهای آینده خود داشته باشید.
  • اگر کار قبلی شما به خوبی برنامه ریزی شده بود، می‌توانید به راحتی از محتوایی که قبلا ارائه کرده‌اید، دوباره استفاده کنید.
  • در تقویم محتوا شما کاملا برای کارهای بعدی آماده می‌شوید.
  • این تقویم به شرکت اطمینان می‌دهد که هر برنامه‌ریزی، در یک زمان معین قابل اجرا است.
  • کار تیمی را در یک شرکت ترویج می‌دهد.

آیا تقویم محتوا مفید است؟

اگر وب سایت شخصی داشته و گاهی در آن پست می‌گذارید یا در شبکه‌های اجتماعی عکس‌های خود را اپلود می‌کنید، نیازی به داشتن این تقویم نخواهید داشت اما برای موفقیت کسب و کارها یکی از مهم‌ترین ابزارها، تدوین تقویم محتوا است. یک تقویم محتوا معمولاً شامل موارد زیر است:

  • محتوای تصویری یا متنی آینده
  • به‌روز رسانی وضعیت مطالب
  • اقدامات تبلیغاتی از قبل برنامه ریزی شده
  • به‌روز رسانی‌های محتوای قدیمی

بازاریابی محتوا هر شرکتی همراه با یک تقویم است. شما باید استراتژی خود را عاقلانه برنامه‌ریزی کرده و مطمئن شوید که همه چیز طبق آن برنامه پیش می‌رود. وبلاگ‌نویسان، کسب‌وکارها و ناشران تقویم محتوا را مفید می‌دانند زیرا به روزنامه‌ها، مجلات، وبلاگ‌ها، خبرنامه‌های ایمیل و رسانه‌های اجتماعی کمک می‌کند تا محتوای ساختاریافته را به موقع منتشر کنند و بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب خود داشته باشند.

یک تقویم محتوایی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

در این بخش به مرور حالاتی خواهیم پرداخت که به شما اهمیت این تقویم را نشان می‌دهد.

  • تقویم‌های محتوا به تیم‌های داخلی و خارجی شما از تولیدکنندگان محتوا (نویسندگان، طراحان، تصویرگران، عکاسان، فیلمبرداران) اجازه می‌دهد تا هر بار برای تولید محتوای مورد نظر شما آماده شده و کار به تاخیر نیافتد.
  • قابلیت مشاهده برای هر بخش را می‌توان با کمک این تقویم فراهم کرد. یک تقویم محتوا به بخش‌های سازمان اجازه می‌دهد محتوای آینده را مشاهده کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند. علاوه بر آن مدیران بالا رتبه شرکت می‌توانند ببینند محتوا چگونه از استراتژی شرکت پشتیبانی می‌کند.
  • تیم‌های بازاریابی می‌توانند مسئولیت‌های خود را در این تقویم درج کرده و با سایر تیم‌ها ارتباط خوبی برای رسیدن به موفقیت برند ایجاد کنند.
  • ایده‌های محتوای خلاقانه و جذاب را می‌توان به تقویم محتوا اضافه کرد. ایجاد یک تقویم محتوا به سادگی می‌تواند مانند طوفان فکری معمولی باشد. ایجاد این تقویم ماهانه یا هفتگی می‌تواند تیم شما را تشویق کند تا ایده‌های محتوای جدیدی ارائه دهند.
  • با ایجاد یک تقویم محتوا و زمان‌بندی محتوای خود، می‌توانید به راحتی اثر بخشی مقالات بر روی بازدید کنندگان را بررسی کنید. این معیارها اثربخشی بازاریابی محتوای شما را اندازه گیری کرده، عملکرد را در طول زمان مقایسه می‌کنند و به بهینه‌سازی برنامه شما کمک می‌کنند.
  • زمان‌بندی تبلیغات پولی در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به سود تیم مارکتینگ باشد. تیم مارکتینگ ویدیوهای ساخته‌شده، کتاب های الکترونیکی و سایر محتواها را به صورت ارگانیک در سایت های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک قراره داده و در زمان مناسب از تبلیغات پولی استفاده می‌کنند تا بیشترین اثر را داشته باشد.

همانطور که در بالا می‌بینید، این سند مزایای زیادی دارد که می‌تواند استراتژی کسب و کار شما را بهبود بخشیده و به شما کمک کند وظایف را راحت‌تر انجام دهید.

نکاتی برای ایجاد تقویم محتوا

نکاتی برای ایجاد تقویم محتوا

بیایید چند نکته ارزشمند برای ایجاد تقویم محتوا را مرور کنیم:

  • یک ساختار مشخص برای این تقویم را در طول سال دنبال کنید تا از آشفتگی احتمالی و عدم هماهنگی تیم‌ها جلوگیری کنید.
  • همه اعضای تیم مارکتینگ و نویسندگان را در جلسات طوفان فکری بیاورید.
  • به کارمندان اجازه دهید تا تغییرات کوچکی ایجاد کرده و از نظرات آن‌ها در بهینه‌سازی تقویم استفاده کنید.
  • به همه کارمندان دسترسی مطالعه تقویم محتوا را بدهید زیرا همه باید بتوانند تقویم محتوا و تغییرات بعدی را مشاهده کنند.
  • یک بخش در تقویم با ایده‌هایی برای بروزرسانی مقالات قدیمی و … ایجاد کنید.
  • انتشار محتوا باید بدون اصطلاحات و عبارات نامفهوم انجام شود و بدون شک باید نظر خود را به ساده‌ترین شکل ممکن منتقل کند.
  • استخدام یک نویسنده فنی برای ایجاد محتوایی که برای یک کپی‌رایتر مناسب‌تر است، اشتباه بزرگی است. بهتر است ابتدا هدف محتواها را مشخص کرده و با توجه به آن تصمیم بگیرید که به یک نویسنده احتیاج دارید یا فردی فنی در زمینه کاری خود.

توضیحات تکمیلی در مورد ایجاد تقویم محتوایی

رویکردهای مختلفی وجود دارد و هر شرکتی بسته به نظر خود تصمیم می‌گیرد که در وهله اول کدام رویکرد را در ایجاد یک تقویم محتوا لحاظ کند. برخی از شرکت‌ها یک بار در سال این تقویم با برنامه‌ریزی دقیق برای کل سال ایجاد کرده و برخی دیگر تقویم محتوای خود را به صورت ماهانه یا فصلی برنامه‌ریزی می‌کنند. تصمیم بگیرید که چه چیزی را به طور مداوم در هر روز، هفته، ماه یا سه ماهه منتشر کنید، به شما بستگی دارد.

در مرحله بعد باید مطمئن شوید که تولید و ایجاد پست‌های روزانه یا هفتگی دشوار نیست. مثلاً باید روزانه یک پست فیس بوک (150 کلمه، 1 تصویر و 1 لینک) پست کنید و مطمئن شوید که نه تنها با زمان، بلکه با کمیت و کیفیت محتوا همخوانی دارد یا می‌توانید هر دو هفته یک بار چنین پستی ایجاد کنید. روزهای انتشار محتوا و تعداد دفعات انتشار آن به هدف شما و نحوه برنامه‌ریزی تقویم بستگی دارد.

پست‌هایی ایجاد کنید که واقعا برای مخاطبان، بازدید کنندگان، طرفداران، مشتریان احتمالی و … مفید هستند. هر از چند گاهی، برند خود را به آن‌ها یادآوری کرده و پست‌هایی منتشر کنید که مختص محصولاتی است که قصد دارید آن‌ها را بفروشید.

می‌توانید برای ساخت تقویم از برنامه‌هایی مانند Google Sheets یا Trello استفاده کنید تا به راحتی تقویم‌های محتوا را به‌صورت رایگان ایجاد کرده تا یک مکان واحد و یکپارچه به عنوان یک مخزن برای ذخیره تقویم محتوای خود داشته باشید.

سخن پایانی

اگر گهگاه در وبلاگ شخصی خود مطلب منتشر می‌کنید، تقویم محتوا برای شما مناسب نیست. کسب‌وکارهایی که دائما نیاز به آپدیت شبکه‌های اجتماعی یا وب‌سایت خود دارند، می‌توانند از ایجاد تقویم محتوا سود زیادی ببرند زیرا در زمان صرفه‌جویی کرده، انتشار محتوا را از دست نمی‌دهند و نتیجه این موضوع افزایش میزان فروش و محبوبیت برند است. به طور کلی این تقویم می‌تواند به انواع کسب و کارهای فعال در اینترنت کمک کند زیرا می‌تواند استراتژی بازاریابی محتوای آن‌ها را کارآمدتر سازد. شرکت‌های بزرگ‌تر تولید محتوا را جدی می‌گیرند و تیم‌های بازاریابی خود را در برنامه‌ریزی تقویم محتوایشان مشارکت می‌دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *