تفاوت تولید محتوا و تبلیغات چیست؟

تفاوت تولید محتوا و تبلیغات چیست؟

تولید محتوا می‌تواند کسب و کار یک شرکت یا برند را رونق ببخشد. محتوا اطلاعاتی هدف‌گذاری شده و دقیق است که در بستر اینترنت منتشر می‌شود، مخاطب را با فعالیت شما آشنا می‌کند و سپس وی را جذب می‌کند. مهم‌ترین عنصر یک بیزنس نیز مخاطب آن است. شاید در ابتدا فکر کنید که این کار وظیفه تبلیغات است و تشخیص مرز این دو فعالیت برایتان دشوار شود. در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت تولید محتوا و تبلیغات بپردازیم. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

شباهت تولید محتوا و تبلیغات

درست است که تولید محتوا و تبلیغات با هم تفاوت‌هایی دارند اما در ابتدا به شباهت‌های موجود میان این دو شیوه جذب مخاطب می‌پردازیم. مهم‌ترین هدف هر دو فعالیت، همان گونه که اشاره کردیم، جذب مخاطب است. یک کسب و کار، موسسه، شرکت و… با هر دو شیوه می‌خواهد مخاطب را به خود جذب کند، در ذهن او نقش ببندد و در نهایت او را تبدیل به مخاطبی همیشگی کند.

با وجود این شباهت، این دو راه جذب مخاطب با هم تفاوت‌هایی دارند که بر روند تعیین استراتژی‌های بازاریابی برای یک کسب و کار تأثیر می‌گذارند. در نهایت نیز بودجه‌ای که یک بیزنس برای این دو باید در نظر بگیرد، متفاوت خواهد بود. با این حال، در اکثر مواقع این دو روندِ جذب مخاطب در یک مسیر قرار می‌گیرند و مکمل هم می‌شوند.

تفاوت تولید محتوا و تبلیغات چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که آن چه در مقابل تبلیغات قرار می‌گیرد، نوعی از تولید محتوا به نام «بازاریابی محتوا» یا Content marketing است. در این شیوه شما به صورت رایگان محتوایی باکیفیت و ارزشمند را در اختیار مخاطب قرار می‌دهید.

  • مسئله زمان

شما با انتشار محتوایی مناسب به مخاطب نزدیک می‌شوید و به ذهن او نفوذ می‌کنید. در نتیجه، می‌توانید حرکات بعدی او را پیش‌بینی کنید و بر اساس آن قدم‌های بعدی خود را مشخص کنید. پس در بازاریابی محتوا شما نیاز به زمان دارید تا بتوانید به ذهن مشتری نفوذ کنید. این امر اولین تفاوت تولید محتوا و تبلیغات است.

در واقع، وقتی برندی به بازاریابی محتوا روی می‌آورد، اهدافی بلندمدت دارد و باید بر اساس آن‌ها کارهای خود را تنظیم کند. یکی از چیزهایی که در بازاریابی محتوا باید به آن توجه شود، داشتن تقویم محتوایی است. منظور از تقویم محتوایی این است که مسئول تولید محتوا بر اساس هدف یک کسب و کار، نوع مخاطب، خواسته‌های او و آن چه در اینترنت درباره فعالیت بیزنس جستجو می‌کند، مطالبی را با نظم و در زمان مناسب منتشر کند. این در حالی است که تبلیغات اصولاً کوتاه‌مدت و مقطعی انجام می‌شود.

  • نوع پیام

دیگر تفاوت تولید محتوا و تبلیغات در نوع پیامی است که این دو شیوه به مخاطب یا مشتری منتقل می‌کنند. پیام‌های تبلیغاتی بر خلاف مطالب بازاریابی محتوا کوتاه هستند و می‌خواهند فوراً بر ذهن مخاطب اثر بگذارند. آن‌ها مستقیماً نشان می‌دهند که برای چه چیزی منتشر شده‌اند، فروش!

در صورتی که در بازاریابی محتوا مخاطب متنی را می‌خواند، ویدئویی را می‌بیند و… و این گونه کنجکاو می‌شود تا بیشتر در مورد آن محصول یا خدمات اطلاعات کسب کند. مقالات مرتبط با آن را که خود شما در همان صفحه لینک‌سازی کرده‌اید، می‌خواند و در نهایت متوجه سودمندی آن محصول یا خدمات می‌شود. در واقع، تولیدکننده محتوا با ذهن مخاطب بازی کرده و غیرمستقیم او را برای خرید محصولات و خدمات هدایت کرده است.

  • نوع تعامل با مخاطب

مورد دیگری که موجب تفاوت تولید محتوا و تبلیغات می‌شود، نوع تعامل با مخاطب است. وقتی شرکتی محصولات و خدمات خود را تبلیغ می‌کند، به صورت مستقیم آن را به مشتریان معرفی می‌کند. در صورتی که در بازاریابی محتوا این امر به صورت غیرمستقیم انجام می‌شود و با معرفی محصول، فواید و کارایی آن، تأثیرات‌اش بر جنبه‌های مختلف زندگی و… مشتری را جذب می‌کنند.

از ویژگی‌های مثبت تولید محتوا این است که در حین معرفی و جذب مخاطب، با او در تعامل است. این در صورتی است که در تبلیغات تعاملی یک‌طرفه وجود دارد. وقتی محتوایی در وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و… بارگذاری می‌شود، مخاطبین می‌توانند نظرات خود را در مورد آن بیان کنند، تجربیات‌شان را با دیگران در میان بگذارند و با ادمین یا مسئول بخش محتوا در ارتباط باشند. در واقع، در این حالت کسب و کارها می‌توانند مستقیماً با تعداد زیادی از مخاطبان خود در ارتباط باشند و بهتر نظرات آن‌ها را دریافت کنند.

  • محیط انتشار

بستر انتشار دیگر تفاوت تولید محتوا و تبلیغات است. بازاریابی محتوا در فضای اینترنت انجام می‌شود. امروزه این محیط در دسترس بسیاری از انسان‌ها قرار دارد. در صورتی که برای استفاده از تبلیغات باید از رسانه‌هایی مانند تلویزیون، رادیو، بیلبورد و… استفاده شود. استفاده از این موارد نیاز به هزینه مالی زیادی دارد. هزینه ساخت و پخش تبلیغی یک‌دقیقه‌ای در تلویزیون بسیار زیاد است و کسب و کارهای زیادی وجود دارند که نمی‌توانند از پس این هزینه‌ها برآیند.

در نتیجه، بهترین راه استفاده از بستر وب و امکاناتی است که در اختیار ما انسان‌ها قرار می‌دهد. شاید تبلیغ بنری، تلویزیونی و… خیلی زود به چشم بیاید اما درگیری مخاطب با آن‌ها بسیار کم است. همین تعامل می‌تواند بسیاری از برندها را با جذب مخاطب از طریق بازاریابی محتوا نجات دهد.

  • ماندگاری

عمر تبلیغاتی که روی بیلبوردها وجود دارد کوتاه است. ممکن است برندی به مدت یک هفته یا حتی یک ماه بیلبوردی را با مبلغی بسیار زیاد اجاره کند. وقتی تصویری روی بیلبورد قرار بگیرد، دیگر قابل‌تغییر نیست تا زمانی که بنر دیگری چاپ شود و جایگزین آن شود.

بقیه انواع تبلیغاتی که در تلویزیون، رادیو و… هم انجام می‌شوند، این گونه هستند. در واقع، آن‌ها تاریخ انقضا دارند. شاید از لحاظ هزینه، این مورد مهم‌ترین تفاوت تولید محتوا و تبلیغات باشد. شما هزینه بسیار زیادی می‌کنید و برای مدتی محدود تبلیغات خود را در بستر نشر آن منتشر می‌کنید.

در صورتی که محتوا طول عمر بسیار طولانی‌تری دارد. شما می‌توانید مدام آن را به‌روزرسانی کنید. اگر ایرادی در آن وجود داشته باشد، به محض متوجه شدن تصحیح‌اش کنید، چیدمانش را تغییر دهید و در عین حال، هزینه کمی برای آن خرج کنید.

  • هزینه

مسلماً بحث هزینه از مهم‌ترین مسائلی است که بیزنس‌ها به آن توجه می‌کنند. همان طور که بارها در موارد بالا اشاره کردیم میزان هزینه از موارد تفاوت تولید محتوا و تبلیغات است. هزینه بازاریابی محتوا به مراتب کمتر از تبلیغات است. در نتیجه، ریسک کمتری دارد و در نهایت، شما چیزی را از دست نمی‌دهید.

جمعبندی

در این مقاله به تفاوت تولید محتوا و تبلیغات پرداختیم. تکنولوژی روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود و به نفع ما است که با آن همراه شویم. پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن اینترنت منافع بسیاری برای صاحبان برندها و خدمات و در عین حال، مشتریان آن‌ها داشته است.

اینترنت راه‌هایی را پیش روی ما گذاشته است که هزینه بسیار ناچیزی دارند اما قدرت مانور دادن ما در آن‌ها بسیار بالا است. یکی از این مزایا امکان معرفی محصولات و خدمات به مشتریان با شیوه‌هایی نوین است. بازاریابی محتوا یکی از بهترین و جدیدترین راه‌ها است که در این روزها هر کسب و کاری به آن نیاز دارد.

آخرین‌های محتوا را از ما بخواهید. راه‌های تماس با ما را از طریق این لینک می‌توانید مشاهده کنید. منتظر تماس‌تان هستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *